Meteen naar de inhoud

ACT Therapie

Wat is Acceptance and Commitment Therapy?

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een vorm van gedragstherapie. De behandeling richt zich op het ontwikkelen van veerkracht, waardoor je beter met problemen om leert gaan.

In je dagelijks leven zijn onaangename gebeurtenissen niet altijd op te lossen of te voorkomen. In je leven krijg je met tegenslagen te maken, deze moet je leren verwerken. Tevens is het niet mogelijk om alles in je leven te controleren. Iets kunnen loslaten is dus een belangrijke tool om te leren. Vind je dit moeilijk, dan schiet je in de vermijdingsstand: eindeloos netflixen met een reep chocola of oneindig piekeren of rampscenario’s in je hoofd halen. Als dat soms gebeurt is het niet erg, maar het is beter als je hier niet automatisch bij iedere tegenslag in vervalt.

Beter kun je in reactie op tegenslag even stilstaan en voelen. Dus niet meteen in de vecht- of vluchtstand vervallen. Maar je gevoel juist wél even helemaal toelaten. Om vervolgens te kunnen kiezen: ‘ik ga mij ondanks dit rotgevoel richten op zaken die mijn leven rijker en waardevoller maken’. Je accepteert en vervolgens commit je jezelf aan wat jij belangrijk vindt in je leven. Dat is waar het bij ACT om draait.

Psychologische Flexibiliteit
De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Hoe groter de flexibiliteit, hoe beter je kunt omgaan met de ups & downs van het leven. Waardoor je sneller de dingen kunt doen die écht belangrijk voor je zijn i.p.v. jezelf te verliezen in vervelende gedachten en emoties. Je psychologische flexibiliteit vergroot je door aan de slag te gaan met 6 kernprocessen.

act-hexaflex-training-farm

– Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.

– Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.

– Zelf als Context: Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.

– Contact met het hier en nu: Ontdekken wat er op dit moment speelt.

– Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.

– Gecommitteerde Actie: Dingen ondernemen op basis van je waarden.

Klik hier voor meer informatie over ACT Therapie

× Kan ik u helpen?